Ale zpátky k předmětu blogu. Pro mnohé z nás příchod takzvané Černé labutě znamená mnoho obtíží a výzev ke kterým se budeme muset postavit. Za Černou labuť je ekonomy označována vnější okolnost, která vyvolává nejistotu na trzích a pokud se „usadí“ je obtížné se jí zbavit. Příměr je přiléhavý, protože labutě jsou poměrně teritoriální a tvrdohlavé ptactvo. Pro malé firmy a živnostníky se jedná o výzvu často největší, protože nemají většinou možnost sáhnout do rezerv, odložit plánované investice nebo uspořit na vstupech. Ekonomická krize ale přináší i pozitivní jevy. Odděluje zrno od plev, čímž se myslí že nekonkurenceschopné firmy díky ní krachují a uvolňují prostor i pracovní sílu pro ty konkurenceschopnější a odolnější.
Na rozdíl od minulé hospodářské krize jsou politici mentálně nastavení firmám s vyháněním černé labuti pomoci. Evropská unie, vláda, kraje i města přicházejí poměrně rychle s nabídkami zvýhodněných úvěrů, pobídek a dalších opatření. Rozumný podnikatel by je měl rozhodně zvážit.
V krizi má mnoho podnikatelů přirozenou tendenci omezit investice do technologií, lidí a všeho ostatního. Tato strategie z vás ale může ve střednědobém výhledu udělat další odepsanou nekonkurenceschopnou firmu. Vaši dodavatelé budou pravděpodobně také v nejistotě. Než přistoupíte k šetření na rozvoji vašeho podnikání zkuste si vyjednat nové podmínky a zvážit dopady takového kroku.
Vaši zákazníci jsou pravděpodobně v podobné situaci jako vy. Budou nyní více zvažovat do čeho vkládat své peníze. Připravte se na obtížnější vyjednávání o dalších zakázkách. Zejména ukažte svým zákazníkům, že se bez vás neobejdou a společně labuť vyženete.
Známá poučka zní nepodléhat panice. Trh a jeho účastníci se jí ale nemusí řídit. Ekonomie není exaktní věda. Pokud by byla, celá myšlenka akciových trhů by přestala fungovat. Je rozumné zjišťovat si informace a snažit se nacházet optimální cestu pro své podnikání.
Menší podniky a živnostníci mají sice v rámci krize větší „úmrtnost“, ale mají také jednu zásadní výhodu. Tou je pružnost. Pokud je vás ve firmě pár, nemusíte pro razantní změnu podnikání přeškolovat mnoho lidí, měnit dodavatelské řetězce a zavádět nové procesy. Prostě vyhledáte na trhu poptávku a rychle jí naplníte.
Vůbec nejhorší případy v dobách ekonomické krize nastávají v momentě, kdy si podnikatel neuvědomí, že jede na mrtvém koni a nepodaří se mu včas tuto jízdu ukončit. Mějte na paměti, že i vy můžete selhat a mějte připravenou únikovou strategii.
Doufám, že Vám tyto rady pomohou v nadcházející zkoušce a nastalé krize využijete ku prospěchu vašeho podnikání. Pokud sháníte partnera pro vaše financování, neváhejte se na nás obrátit. Společně tu labuť vyženeme!