Česká republika je zemí, kde vzniká mnoho skvělých inovací. Naše univerzity i firmy vytvářejí prvotřídní produkty a infrastrukturu, které to dokládají. Proč tedy neslyšíme o českém Elonu Muskovi, nebo společnostech, které mění svět a mají globální ambice? Když se bavíme o inovacích, modernizaci a vůbec pozici naší země v globální ekonomice, je vždy důležité uvědomovat si kontext. Často z médií slyšíme informace jako: “Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace řešila XY”, nebo “Byl otevřen podnikatelský inkubátor XY”. Jaká je ale vlastně naše strategie?
Globální trh a jeho vítězové
Svět se globalizuje, to znamená že cena svetru, který si koupíte v obchodě na rohu ulice je skrze cenu komodit a celkový stav ekonomiky ovlivněna například zemětřesením v Jihovýchodní Asii. Z této propojenosti nejlépe profituje ten, který dokáže integrovat co největší část trhu. Švédské Spotify ovládlo hudbu, Americký Netflix ukázal cestu, jak prodávat cizí filmovou produkci a Amazon zbavil vyspělý svět nutnosti navštěvovat jakékoli obchody. Tyto firmy mají jeden společný jmenovatel – nic nevyrábí a většinu svých příjmů tvoří mimo zemi svého původu.
Rizika bez rizikového kapitálu
Základem pro vytvoření nového Silicon Valley, tedy místa, kde se soustředí technologie a inovátoři z celého světa, nejsou ani tak chytré hlavy, ale kapitál. Americké společnosti a investoři jsou navyknutí na rizikové investice a podpora nových firem a záměrů je pro ně denní chléb. V Šanghaji pro změnu tuto roli hraje vláda a jí ovládané společnosti. Jejich investice jsou obdobně odvážné a sledují ještě jeden cíl – integrovat know how kupovaného. Pražská burza obchoduje s minimálním počtem firem a investice i těch nejbohatších Čechů zpravidla nesměřují do inovací. Investoři, malý i velcí, preferují nemovitosti, energetiku a zavedené podniky. Na odvážné vizionáře si zkrátka budeme muset ještě počkat. Postavení technologického centra si navíc přirozeně nárokují města, kde se do tohoto cíle investují nemalé soukromé i státní prostředky.
Je třeba si tedy připustit tvrdou realitu. Česká republika se v následujících 30 letech s největší pravděpodobností nestane místem, kam chytré hlavy z celého světa budou toužit prodat svou technologii. Můžeme se ale stát váženým „spolucestujícím“, kam si lídři chodí nakupovat firmy, lidi a nápady. Máme co nabídnout, nebude to ale snadná cesta.
Quo vadis Česká republiko?
V letošním roce vydala vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace zajímavý dokument s názvem Inovační strategie České republiky 2019-2030. Osobně jsem v něm našel slušnou cestovní mapu k Česku coby „zemi chytrých lidí“. Dokázal bych sice polemizovat s některými body, obecně se ale jedná o dobrý dokument. Chybí tam však pomyslná třešnička na dortu, odpověď na otázku: V čem budeme jedineční? Úspěšná strategie státu totiž musí být realistická a pracovat s brandingem. ČR může být v „Globálním povědomí“ pouze zemí s přívlastkem. Švédsko je tedy „sociální“, Estonsko „digitální“ a Švýcarsko „spolehlivé/bankovní“. Jaké ale bude Česko?
Hledejme, co je nejlepší pro nás
Chybí mi zde odvážný a neotřelý plán, jak vyniknout v globální ekonomice. Co třeba zavést angličtinu jako druhý úřední jazyk? Budeme díky tomu přitažlivější pro světovou vědu i podnikání. Co třeba vybudovat infrastrukturu pro akvizice špičkových vědkyň? Budeme tak mít možnost přebrat skvělé vědce, které bychom si jinak nemohli v takové míře dovolit. Co třeba stát se zemí s nejspolehlivější a nejrychlejší vymahatelností práva v Evropě? To by nás učinilo zajímavějšími než lecjaká investiční pobídka.
Nedávno jsme oslavili 101. výročí od vzniku Československa. V průběhu té doby jsme jako národ ukázali, že umíme táhnout za jeden provaz, ale také že se umíme rozdělit na dva nesmiřitelné tábory. Pojďme se tentokrát sjednotit za programem rozumné a ambiciózní modernizace naší ekonomiky. Hledejme, co je nejlepší pro nás. Stanovujme si odvážné cíle a způsoby, jak jich dosáhnout.
V našem ACCeleratoru se s našimi klienty právě o takovou změnu pokoušíme. Chcete i vy pomoci při přípravě vašeho business plánu a zajištění financování vašeho projektu?
Neváhejte se na nás obrátit nebo nám zavolejte: +420 731 106 576