Na počátku nového desetiletí se sluší bilancovat. Pojďme si tedy udělat menší shrnutí a říct si, o čem bude rok 2020 a roky následující. Z pohledu businessu byl uplynulý rok 2019 jednoznačně rokem klimatu. Zelení výrazně posílili v evropské politice i legislativě a tento trend pravděpodobně bude pokračovat. V roce 2019 se v ČR dostala environmentální témata poprvé do čela domácích debat a nahradila tak témata spojená s migrací. Firmy, malé i velké, si jsou tohoto trendu vědomy a v rámci své nabídky i komunikace se mu začaly přizpůsobovat.
Flexitariánský kapitalismus
Utkvěl mi v hlavě příměr, který použil bývalý prezident Klaus v jedné ze svých přednášek o ekonomii. Tvrdil v ní, že ropa nikdy nemůže dojít, protože cena posledního barelu bude tak vysoká, že si ho nebude nikdo moci dovolit koupit. Ponechme stranou absurditu přirovnání, tvrzení vyvolává zajímavou otázku. Dokážou mechanismy nabídky a poptávky reagovat na výzvy představované změnou klimatu? Nejsem politolog, ani makroekonom, ale myslím, že tato otázka se stane hlavním bojištěm mezi levicí a pravicí. Změny, které zavádějí ve své nabídce velké značky ukazují, že tímto směrem kráčet opravdu chtějí. Matonni začíná testovat vratné PET lahve, online supermarket Rohlík již dnes nabízí ošklivou zeleninu, která by se jinak vyhodila, vratné obaly skoro na vše a najdeme i rostlinné náhražky masa. Tento trend je v souladu s cestou nastolenou světovými trendy. Skvělý výčet těchto a dalších firemních snah o udržitelnost v roce 2019 přinesl například Mediaguru - odkaz zde.
Jít s dobou
Není tomu tak dávno, co nejoslnivější způsob, jak zapůsobit na obchodního partnera, byl velký drahý vůz SUV s velkým výkonem a pozvánka na Argentinský steak do restaurace za městem s velkým parkovištěm. Dnes by volba takovéto podoby obchodního jednání mohla být docela odvážná.
Udržitelnost je zkrátka v souladu s duchem doby. Není možné být udržitelně neutrální. Můžete být pro anebo proti, ale nevyhnete se jí. Pokud bych měl odhadnout další vývoj, myslím, že v Evropě směřujeme k převrácení pohledu na spotřebu. Okázalá spotřeba byla v minulých dekádách považována, a hlavně prodávána za cíl v životě člověka. Tento postoj se ale začíná obracet.
Sofistikovaná jednoduchost
Sílící hnutí minimalistů, sdílených služeb, ale i nebývalá svoboda cestování a práce v zahraničí, to vše vytváří obraz spotřeby jako něčeho zastaralého. S nadsázkou se dá říct, že skutečným znakem bohatého člověka bude prázdný byt s minimem nábytku. Tak jako dříve byla tloušťka symbolem bohatství a dnes je symbolem chudoby, tak budeme pohlížet na plné domy a garáže. Jako na určitý deficit. Jako každé hnutí, bude mít i toto řadu odpůrců, a i pro ně budou značky stále vyrábět. Tento segment trhu se však bude zmenšovat. Umění businessmanů příštích let bude spočívat v prodávání méně věcí za více peněz.
Pokud je váš podnikatelský plán v souladu s tímto trendem, nebo mu naopak zajímavě odporuje, neváhejte se na nás obrátit. V naší společnosti ACCelerator poskytujeme poradenské služby a hledáme financování pro vaše záměry.